نوین گستر
به وبلاگ نوین گستر خوش آمدید!

دلایل سوزش و خارش واژن
 
دلایل سوزش و خارش واژن
مشکلات مختلف واژن می‌تواند موجب سوزش و خارش آن شود، مخصوصاً بسیاری از عفونت‌ها که البته همه آنها با رابطه‌ جنسی در ارتباط نیستند. در زیر به برخی از این مشکلات اشاره می‌کنیم:



ادامه مطلب...
ارسال توسط فاطمه اسلام نیا

نکاتی مهم در مورد سقط های مکرر
نکاتی مهم در مورد سقط های مکرر
سقط جنین: و بعد از آن؟

سقط جنین هیچ تأثیری در بارداری های بعدی ندارد و به عنوان یک حادثه جداگانه محسوب می‌شود. با این حال، همیشه هم نمی‌توان به عنوان یک موضوع پیش پا افتاده به آن نگاه کرد، به هر حال این اتفاق یک تجربۀ ناخوشایند است. بعد از سقط جنین چه باید کرد؟ 

سقط جنین در 10 تا 15% موارد بارداری ها به وقوع می‌پیوندند. رایج ترین دلیل آن ناهنجاری کرموزومیک جنین است (حدود 60% موارد). در اغلب موارد، جستجوی این ناهنجاری ها فایده ای ندارد.
 
با این حال، برای برخی زنان، تشخیص علت می‌تواند برای پشت سر گذراندن این حادثه و ناراحتی از دست دادن جنین، کمک کننده باشد. این حادثه بدون در نظر گرفتن نتایج آن، همیشه برای زنان آزاردهنده است.

به همین دلیل مهم ترین اقدام بعد از سقط جنین، مراقبت های روحی روانی است. همراهی کردن بیمار در این شرایط بسیار مهم و حیاتی است. بارداری مجدد می‌تواند زمانی که زوج کاملاً آماده هستند، اتفاق بیافتد. برای حصول اطمینان، اولین اکوگرافی اغلب بعد از هفته دوازدهم آمنوره (قطع قاعدگی) انجام می‌شود.

سقط جنین های مکرر
سقط جنین مکرر به موارد سه بار یا بیشتر سقط ها اطلاق می‌شود. در واقع، دو سقط جنین پشت سرهم، اتفاقی تلقی می‌شود. اگر خطر سقط جنین را 15% در نظر بگیریم، احتمال سه سقط جنین پشت سر هم از لحاظ تئوری، چیزی حدود 0.34% است.
 
همچنین، این شرایط برای 1 تا 3% زوجین پیش می‌آید. در این وضعیت، مهم ترین اقدام پیدا کردن علت است (عللی همچون، مشکلات انعقادی، بیماری های دفاعی، سیفلیس و...). اما در 50% موارد، سقط جنین بدون توجیهی باقی می‌ماند.
 
توجه، اگر گفته می‌شود که بعد از سومین سقط، باید دنبال یافتن علت آن بود، ولی باید دانست که هیچ دلیلی وجود ندارد که این جستجو بعد از دومین بار شروع نشود. در واقع، بعد از دومین سقط جنین، خطر سقط مجدد از لحاظ آماری 20 تا 30% افزایش می‌یابد.

فهمیدن دلیل اصلی
با این روش ها می‌توان به دلیل اصلی سقط جنین پی برد:
اکوگرافی رحم برای یافتن دلایل رحمی. کاریوتیپ زوج به منظور مشاهدۀ ناهنجاری های کروموزمی. آزمایش هورمونی. جستجوی یک سندروم از آنتی فسفولید ، لوپوس، ترومبوفیلی، تعیین کمی ضد انتعقاد کننده های در جریان خون، فیبرینوژن و پلاکت ها. در عوض، تحقیق دربارۀ نطفه، دلایل عفونی و کندوکاو در رابطه با سییتم HLA، اغلب بیهوده است.

در رابطه با نتیجۀ آزمایش ها، انجام این این درمان ها امکان پذیر است: درمان جراحی ناهنجاری رحم، تحریک تخمدانی در موارد مشکلات هورمونی، درمان هایی توسط ضد انعقاد کننده ها یا سیکلین ها در موارد عفونت کلامیدی. در تمام موارد، مهم ترین کار، همراهی روحی روانی بیمار است که تأثیر مثبت زیادی خواهد داشت.




تاریخ: چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:سقط , علایم , سقط های مکرر,
ارسال توسط فاطمه اسلام نیا

 
آنچه باید بدانیم...
             
موضوع : بهداشت زنان
 
  نکاتی برای سلامتی خانم ها  
 
     
 
 
نکاتی برای سلامتی خانم ها  
 
 
 
 
   
   
 
سریع خوردن غذا موجب اختلالات و ناراحتی های گوارشی می شود.
یکی از رفتارهای تغذیه ای غلط که در بین جوانان رواج زیادی دارد، با عجله غذاخوردن و خوب نجویدن غذاست.
امروزه جوانان وقت کمتری را به خوردن غذا صرف می کنند و فرصت بسیارمحدودی برای غذا خوردن دارند. به همین علت با عجله غذا مصرف می کنند و غذا را به خوبی نمی جوند.
این مسئله اشکالات زیادی در بردارد، از جمله آن که می تواند موجب اختلالات و ناراحتی های گوارشی در بین آنها شود.
 
 
 
 



ادامه مطلب...
ارسال توسط فاطمه اسلام نیا

چطور از سرطان سرویکس رحم پیشگیری کنیم؟  
 
     
 
 
چطور از سرطان سرویکس رحم پیشگیری کنیم؟  
 
 
 
 
   
   
 
سرطان دهانه رحم از جمله بیماریهایی است که ممکن است بسیار دیر تشخیص داده شود چون متاسفانه علائم قابل توجه و مشخصی ندارد. در حالی که این بیماری بسیار بد و حتی کشنده است.
 
 
 



ادامه مطلب...
ارسال توسط فاطمه اسلام نیا

   
 
     
 
 
دلیـل احسـاس سنگیـنی در روزهـای قاعـدگی  
 
 
 
 
   
   
 
تجمع مایعات قبل از دوران قاعدگی باعث احساس سنگینی و نفخ یک یا دو هفته قبل از شروع قاعدگی می شود. در بسیاری از زنان، تجمع مایعات ماهی یک بار مشکل خاصی را ایجاد نمی کند اما در برخی دیگر این حالت می تواند آنقدر شدید باشد که با انجام فعالیت های روزانه تداخل کند.
تجمع مایع یک علامت کلاسیک نشانگان پیش از قاعدگی است. دلیل بروز این نشانگان هنوز ناشناخته است اما تغییرات هورمونی نقش مهمی در ایجاد این حالات دارد. مراقبت خوب و صحیح و توجه به امر بهداشت فردی به کاهش این علایم کمک می کند. به این نکات توجه کنید:



ادامه مطلب...
ارسال توسط فاطمه اسلام نیا

   
 
     
 
 
درمان ترک های نوک سینه چیست؟  
 
 
 
 
   
   
 
معمولا ترک نوک پستان بعد از زایمان، در هفته اول یا دوم شیردهی به وجود می آید. دلیل اصلی ترک ها، کششی است که نوزاد هنگام شیرخوردن با دهان خود ایجاد می کند. کشیدن پستان برای خارج کردن نوک آن از دهان نوزاد هم می تواند علت دیگر این عارضه باشد...



ادامه مطلب...
ارسال توسط فاطمه اسلام نیا

سرطان دهانه رحم  
 
     
 
 
سرطان دهانه رحم  
 
 
 
 
   
   
 
سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس از شایع ترین سرطان های زنان و در واقع سومین سرطان شایع در زنان است که منجر به مرگ می شود. سرطان پستان و سرطان روده ها به ترتیب اولین و دومین سرطان شایع در زنان هستند. این بیماری در هر سنی می تواند بروز کند، اما در دو رده سنی ۳۵ تا ۳۹ و ۶۵ تا ۶۹ سال شایع تر است.



ادامه مطلب...
ارسال توسط فاطمه اسلام نیا

   
 
     
 
 
کـدام زنـان در خطـر سـرطـان پـسـتـانند؟  
 
 
 
 
   
   
 
سرطان پستان، پس از سرطان ریه دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است. احتمال دچار شدن به سرطان مهاجم پستان در زندگی یک زن، حدود ۱ به ۸ است.
پستان زنان از غده های (لوبول های) تولیدکننده شیر، مجاری ای که این غده ها را به نوک پستان متصل می کنند و بافت نرم همبند تشکیل شده است. سرطان پستان تومور بدخیمی است که از سلول های پستان رشد می کند.
تقریبا منشاء همه سرطان های پستان، در مجاری یا لوبول های پستان است. سرطان پستان مانند سرطان های دیگر می تواند به سایر نقاط بدن منتشر شود (متاستاز پیدا کند).
سرطان پستان شکل های مختلفی دارد؛ شایع ترین نوع این سرطان «کارسینوم ارتشاحی مجرایی» (IDC) است که از مجرای پستان شروع می شود، از دیواره مجرا عبور می کند و به بافت پستان حمله می کند.
سرطان ممکن است از طریق رگ های لنفاوی و رگ های خونی منتشر شود. حدود ۸۰ درصد سرطان های های مهاجم پستان از نوع «کارسینوم ارتشاحی مجرایی» هستند.



ادامه مطلب...
ارسال توسط فاطمه اسلام نیا

 
 
  موضوع : بهداشت زنان            
 
 
  یائسگی: هورمون ها، میل جنسی و شما  
 
     
 
 
یائسگی: هورمون ها، میل جنسی و شما  
 
 
 
 
   
   
 
تعداد زنانی که یائسه میشوند، روز به روز در حال افزایش است. طول عمر ما بیشتر شده است اما بین زمانی که در زندگی متکی به خود هستیم و زمانی که به دیگران وابسته می شویم، ۱۰ سال فاصله است.
هنوز سر در گم هستیم که واقعاً یائسگی چیست و چطور باید با آن کنار آمد. در این مقاله این موضوع را از دیدگاه دکتر جنیفر بلیک، استاد دانشگاه تورنتو و رئیس انجمن بیماری های زنان و زایمان بررسی می کنیم.
زنان هنگام تولد همه ی تخمک هایی را که در طول عمر آزاد می کنند در خود دارند، در حالیکه مردها در طی عمر خود همواره اسپرم های جدید تولید می کنند. در طی دوران پیش از یائسگی هورمون هایی که باعث قاعدگی می شوند در زنان رو به کاهش میرود. دوران پیش قاعدگی معمولاً در حدود سن ۴۷ سالگی آغاز می شود و حدود ۴ سال طول می کشد تا به یائسگی بینجامد—که ۱۲ ماه قاعده نشدن به طور متوالی است. برای بیشتر زنان انتقال به یائسگی تدریجاً انجام می گیرد. اما در ۱۰ درصد زنان این عمل آنی و ناگهانی است.
کاهش استروژن روی وضعیت رحم، سینه ها، استخوان ها، کبد، مغز و روده ها تاثیر می گذارد. ۷۵ درصد از زنان در این دوره دچار گر گرفتگی شده و برای ۱۰ درصد این زنان این مسئله حتی بیش از ۵ سال طول می کشد. علاوه بر گر گرفتگی علائم دیگری نیز برای یائسگی وجود دارد که شامل درد مفصل ها، سختی در تمرکز کردن، عرق کردن بیش از حد، خشکی مهبل، تغییرات خلق و خو، بی خوابی یا کم خوابی، احساس تعرق در شب، تکرر ادرار و در ۵۰ درصد خانم ها، کاهش میل جنسی می باشد.
از آنجا که سطح پروژسترون نیز در بدن کاهش می یابد، عادات ماهانه نامنظم شده و حاملگی دشوارتر می شود. همچنین میزان تولید تستوسترون که میل جنسی ما را باعث می شود، کاهش می یابد. برای اکثر خانم ها HRT درمانی مناسب شناخته شده است چون هم به آسان تر کردن این علائم کمک می کند و هم احساس سلامتی را در فرد بالا می برد. درمان تستوسترون نیز کمک کننده بوده است اما هنوز بی نتیجه و غیر قطعی است. درمان آندروگن برخلاف کانادا، در امریکا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و در مورد یائسگی های ناگهانی نتیجه بخش بوده است.
کمبود میل جنسی شکایتی است که بیشتر زنان یائسه دارند ولی ما نمی توانیم آن را فقط به گردن تغییرات هورمونی بیندازیم. میل جنسی علاوه بر هورمون ها، تحت تاثیر خستگی، وضعیت سلامتی و جسمی، انتظارات اجتماعی، تجربه های جنسی قبلی، سلامتی همسر، استرس و مسائل زمانی نیز می باشد. مسئله ی بغرنجی است...
برای کنار آمدن با یائسگی و حفظ صمیمیت جنسی بعد از بالا رفتن سن چه باید کرد؟ دکتر بلیک توصیه هایی در این زمینه دارد:
بدنتان را روی فرم نگاه دارید.
در مورد یائسگی اطلاعات لازم کسب کنید.
زندگی خود را بازسازی کنید.
به تفریح فکر کنید.
از فعالیت های غیر جنسی نیز لذت ببرید.
به یاد داشته باشید که مهمترین آلت جنسی مغز شماست.
دکتر بلیک همچنین در مورد درمان HRT نیز صحبت می کند. در جولای ۲۰۰۳ انجمن سلامتی زنان به این نتیجه رسید که این درمان هیچ تاثیری در کاهش بیماری های قلبی نداشته و درصد ابتلا به سرطان سینه و سکته را افزایش داده و احتمال وقوع سرطان روده و پوکی استخوان را کاهش داده و کلسترول را نیز بالا می برد.
جالب است بدانید که در همه ی گروه های مورد آزمایش، ورزش نقش بسیار مهمی در پایین آوردن احتمال سکته داشته است. درصد ابتلا به سرطان سینه از ۳۰ تا ۳۸ مورد افزایش داشته است، در حالیکه برای خانم هایی که این درمان را کمتر از ۴ سال استفاده می کردند، این درصد افزایشی نداشته است. خوب است که بدانید با علم امروزی حداقل ۱۰ سال زمان لازم است که هر نوع سرطانی شناخته شود. پس بهترین راه برای پایین آوردن احتمال ابتلا به سرطان سینه در خانم ها این است که وزن خود را کنترل کنند و به وضعیت جسمی خود رسیدگی لازم را داشته باشند و از مصرف الکل هم جداً خودداری کنند.
ورزش بهترین راه برای پایین آوردن خطر ابتلا به سرطان، بالا بردن میل جنسی و سرزندگی است. دکتر بلیک همواره به خانم ها یادآور می شود که دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه باشند و سطح دانش خود را بالاتر ببرند و همواره در راه حفظ سلامتیشان تلاش کنند.
 
 
 
 




تاریخ: سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:یائسگی : هورمون جنسی , میل جنسی,
ارسال توسط فاطمه اسلام نیا

     
 
     
     
 
   
   
   

آمنوره یا قطع پریود ماهانه (البته به مدت کوتاه) از مشکلات زنان در سنین باروری است. این مشکل می تواند در هر سنی رخ دهد و دو نوع اولیه و ثانویه دارد. درنوع اولیه بیمار هرگز خونریزی و عادت ماهانه نداشته است. اما در نوع ثانویه بیمار حداقل یکبار خونریزی دارد.
البته باید توجه کرد که به هر نوع قطع قاعدگی آمنوره گفته نمی شود، بلکه زمانی از این واژه استفاده می شود که بیمار حداقل به اندازه
۳ سیکل متوالی عادت ماهانه خودش (که هر کدام ممکن است مثلا ۴۵ یا۵۵ روز باشد) یا شش ماه عادت ماهانه نشود، در این صورت نیاز به بررسی و درمان مناسب دارد. در مورد زنان جوانی که تاکنون عادت ماهانه نشده اند، اگر رویش موهای زیر بغل و رشد سینه ها کامل باشد ولی تا ۱۶ سالگی عادت ماهانه اتفاق نیفتد نیاز به بررسی و درمان دارد ولی در صورتی که رشد مو و رشد سینه ها انجام نشده باشد و عادت ماهانه هم اتفاق نیفتاده باشد، از ۱۴ سالگی نیازمند بررسی و درمان بیشتر است.
برای ایجاد عادت ماهانه وجود و عملکرد مناسب رحم و مجاری تناسلی لازم است و در صورت وجود یک دیواره مادرزادی در عرض واژن یا وجود یک پرده بکارت بدون منفذ طبیعی، خروج خون حاصل از عملکرد طبیعی رحم با مشکل مواجه می شود. در سطح بالاتر تخمدان ها هستند که با عملکرد مناسب و منظم و دوره ای خود و تولید مرتب و متناسب هورمون های استروژن و پروژسترون منجر به تغییرات دوره ای در لایه داخلی رحم و سرانجام عادت ماهانه منظم می شود.
اما در سطوح بالاتر تنظیم کننده دیگری بر عملکرد تخمدان وجود دارد که همان غده هیپوفیز در مغز و هورمون هایی است که از این غده به صورت دوره ای ترشح می شود و باعث می شود عادت ماهانه به صورت منظم اتفاق بیفتد اما از این مرکز، کنترل کننده بالاتر دیگری هم وجود دارد که همان غده هیپوتالاموس در مغز است. عملکرد این غده خود تحت تاثیر عملکرد کل مغز و استرس ها و سایر عوامل موثر بر آن است. از جمله عوامل موثر بر کارکرد مغز می توان به رژیم های سخت لاغری، ورزش سنگین، افزایش وزن ناگهانی و استرس های جسمی (مثل تصادفات و ضرب و جرح ناشی از حوادث یا استرس ناشی از جراحی) اشاره کرد. همین طور استرس های روانی باعث تغییرات در عملکرد این سیستم و در نهایت تغییر عادت ماهانه مثلا به صورت آمنوره می شود.
قبل از پرداختن به علل بیماری آمنوره ( قطع عادت ماهانه) باید گفت که بر خلاف تصور عوام پریود شدن و عادت ماهانه وسیله ای برای دفع مواد زاید بدن نیست که در صورت عدم عادت ماهانه شخص دچار بیماری ناشی از ماندن این مواد زاید در بدن شود، اما باید علل قطع عادت ماهانه را یافت تا درمان سریع تر انجام شود.

 




تاریخ: سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:آمنوره , عادت ماهانه , قطع عادت ماهانه,
ارسال توسط فاطمه اسلام نیا

             

موضوع :بهداشت زنان

 
 
             
 
 
  دختران نوجوان مراقب باشند  
 
     
 
 
دختران نوجوان مراقب باشند  
 
 
 
 
   
   
 
بر اساس یک مطالعه احتمالا بافت چربی نقش مهمی در تولید بافت استخوانی در دختران نوجوان ایفا می کند و نخوردن چربی احتمالا خطر پوکی استخوان را در آنها افزایش می دهد.
در این مطالعه محققان میزان بافت استخوانی را در لایه خارجی استخوان (کورتیکال) در ۴۰۰۵ دختر و پسر نوجوان با میانگین سنی ۱۵.۵ سال اندازه گرفتند و نتایج نشان داد که چربی ممکن است تاثیر مثبتی بر بافت استخوانی به خصوص در دختران داشته باشد.
این تاثیر در دختران ۷۰ درصد بیش از پسران بود. نتیجه ی این مطالعه در مجله غدد ومتابولیسم نیز به چاپ رسیده است و محققان بیان می کنند که دختران نسبت به پسران بافت چربی بیشتری در بدن دارند و در عوض بافت عضلانی در پسران بیشتر است و همانطور که بافت عضلانی در پسران تولید استخوان را تحریک می کند در دختران بافت چربی تاثیر مشابهی بر روی استخوان دارد.
به نظر می رسد تاثیر میزان چربی بر روی بافت استخوانی در دختران بسیار بیشتر است.
بافت چربی در دختران احتمالا در سن بلوغ تاثیر دراز مدتی بر سلامت استخوانها و رشد و بلوغ استخوانی دارد.
بر اساس این مطالعه کاهش شدید بافت چربی می تواند تاثیرات بدی بر تکامل استخوان و اسکلت بندی به خصوص در دختران داشته باشد و در آینده خطر پوکی استخوان را در طول زندگی آنان افزایش دهد.
تصورات نادرستی که از شکل بدنی ایده آل وجود دارد دختران جوان را به نخوردن چربیها تشویق می کند و رژیمهای غلط و نابجا در سنین رشد ممکن است سلامت دختران را دچار اختلال کند. واقعیت این است که به مقداری چربی نیاز داریم.
 




تاریخ: سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:دختران , نوجوانان , دختران نوجوان بدانند,,
ارسال توسط فاطمه اسلام نیا

صفحه قبل 1 صفحه بعد